tirsdag 18. oktober 2016

Undervisningsoppgave FOTO

Kreativt foto
Ditt navn: Anne  Berit Austad

LK06 fag/hovedområde/trinn: Kunst og håndverk/visuell kommunikasjon/etter 10. trinn

Kompetansemål fra LK06:
  • Bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
  • Bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser.
Konkretiseringen av kompetansemålet:
Elevene skal kunne jobbe  med et bildebehandlingsprogram og lage/redigere et foto til en felles utstilling
Faglig fokus og ambisjon:
Elevene skal lære å bruke Photoshop mix. Bruke ulike verktøy i  appen og lage et foto som skal printes ut og lamineres. Til bildet skal det lages en informasjonsplakat.  Det ferdige resultatet skal stilles ut på skolen
Andre kunnskapsområder:
Tverrfaglig opplegg med faget Norsk
Oppgaven
I denne oppgaven skal elevene lage et foto og en informasjonsplakat  som skal være med i  en fotoutstilling på skolen.

Forarbeid:
Vis forskjellige eksempler på redigerte bilder som finnes på nett. Ha en diskusjon om hva elevene tror er endret fra originalbildet.

Lær elevene å bruke Photoshop Mix ved å vise de viktigste funksjonene på tavla. (Evt. lage en videoforelesning som elevene kan se på egenhånd).  

Praktisk arbeid:
Elevene skal jobbe individuelt med sitt eget bilde på  IPad. Elevene skal ha en læringspartner som gir tilbakemelding på 3 bra ting og et ønske.

Elevene skal stille ut sitt ferdige bilde  i fellesarealet på skolen. Det printes ut og lamineres på forhånd av lærer. I tillegg skal elevene lage en informasjonsplakat i A4 hvor de viser originalbildene som det ferdige bildet består av.

Etterarbeid:
Elevene skal presentere sitt ferdige bilde  for klassen. Klassen skal diskutere de ulike bildene og snakke om hva som er bra og hva som kunne ha vært gjort annerledes.
Elevene skriver en kort egenvurdering til sitt eget bilde og hva de har lært av oppgaven.

Visuelle referanser:
7.11.16





7.11.16






7.11.16

7.11.16

7.11.16

Spesielle hensyn/utstyr:
IPad med appen Photoshop Mix (eller lignende program på PC/ nettbrett) hvor det er mulig å jobbe med flere lag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar